5 tipp, hogy megőrizd a mosolyod az orvosi kezelés alatt

P055_CURAPROX_FB_768x510_1.jpg

Ma már tudományosan bizonyított, hogy számos daganatos elváltozás kialakulását befolyásolja például kezeletlen fogágybetegség megléte. Általánosságban az is elmondható, hogy a daganatos megbetegedések kezelése során alkalmazott kemo-, sugár vagy egyéb gyógyszeres (biológiai) terápia befolyással van a szájüregre függetlenül a kezelendő tumor típusától, elhelyezkedésétől, hiszen közvetlen szájüregi tünetek jelenhetnek meg a terápia mellékhatásaként illetve a szervezet immunrendszerének legyengülése miatt a fogászati beavatkozások többsége nem vagy csak fokozott, antibiotikumos védelemben végezhetők el a terápia során és azt követően (terápiától függően ez akár 1-1,5 évet is jelenthet).

Mit tehetsz a szájüregi tünetek, szövődmények csökkentése, elkerülése érdekében?

Keresd fel rendszeresen (de daganatos megbetegedés gyanúja esetén mindenképpen) a fogorovost!

shanon-nanne-interview_cover-2048x1365.jpg

A daganatos megbetegedések kezelése sokszor hosszú hónapokig, akár évekig tartó folyamat. Az esetlegesen elhúzódó kórházi ellátás megnehezítheti a mindennapos szájhigiénés rutin megfelelő elvégzését, így fokozott rizikót jelentve a fogászati megbetegedések kialakulásának.  Nem beszélve arról, hogy a kezelések (kemo- sugár vagy biológiai terápia) alatt számos fogorvosi beavatkozás nem, vagy másként végezhető el. Ezért fontos, hogy a diagnózis és a tervezett beavatkozások ismeretében, még a daganat-terápiát megelőzően fogászati szűrővizsgálaton és szükség esetén kezelésen (szanáláson) vegyenek részt.

Fordíts fokozott figyelmet a megfelelő szájhigiénés rutin kialakítására és elvégzésére!

A biofilm (plakk) megfelelő eltávolítása nemcsak a fogak, hanem a teljes szervezet egészségének megőrzése szempontjából fontos. Napi 8-10 perc ráfordítással, a helyes technikák elsajátításával tökéletesen fenntartható szájüregünk egészsége akár egy életen át.

Két elengedhetlen lépés a hatékony és kíméletes szájápolás érdekében:

• fogmosás naponta 2x - puha, sűrű sörtéjű fogkefével, lazán, körkörösen, a sörtéket enyhén bedöntve a fog és az íny találkozásánál lévő kis barázdába a fognyaki területek megfelelő tisztítása érdekében
  • A fogközök tisztítása naponta 1x - puha, sűrű sörtéjű, megfelelő méretű (az egyéni anatómiai adottságokhoz igazodva, egyéni bemérés alapján) fogköztisztító kefével.

Szájhigiénés tanácsok daganat-terápia esetén:

• a nyálkahártya irritáció elkerülése és a szájüregi védőmechanizmusok javítása érdekében használj SLS-mentes, enzim tartalmú fogkrémet
  • hosszabb kórházi ellátás esetén, ha a mechanikai plakk-kontrol kivitelezése nehezített, kúraszerű (max. 2-3 hét) kémiai fertőtlenítés alkalmazható chlorhexidine és/vagy hyaluronsav tartalmú szájöblögetővel
  • nagyfokú nyáltermelés csökkenés esetén, a zománc meggyengülése ill. szuvasodás megelőzése érdekében magas ásványi anyag tartalmú készítmény kúraszerű alkalmazása szükséges lehet
  • ha erőteljes szájszárazság lép fel, használj műnyálkészítményt
  • szájüregi gombás fertőzés esetén, fertőtlenítsd fogkefédet és cseréld gyakrabban eszközeidet

Az onko-terápia mellékhatásaként fellépő szájüregi tünetek esetén, fordulj kezelőorvosodhoz/fogorvosodhoz, hogy a megfelelő kezelésben, tanácsadásban részesülj!

A daganat terápia során esetlegesen fellépő mellékhatások szájüregi tünetei a leggyakrabban az alábbiak lehetnek:

• szájüregi nyálkahártya gyulladás (oralis mucositis), súllyosabb esetben fekélyes elváltozás
  • ízérzés zavar
  • szájszárazság
  • gombás fertőzés (candidiasis)

A tünetek megjelenése, súlyossága és fennállása (néhány héttől akár évekig) nagyban függ a terápia típusától, idejétől és az egyéni érzékenységtől egyaránt.

Amennyiben tartós gyógyszeres kezelésben részesülsz, mindenképpen konzultálj kezelőorvosoddal az esetleges szájüregre ható mellékhatások miatt. Tájékoztasd erről fogorvosodat is!

Számos esetben hosszantartó gyógyszeres terápiában is részesülnek a betegek (pl. bisphosphonát adása csontérintettség /áttét megelőzése vagy kezelése esetén), ami akár életre szólóan meghatározza a fogászati ellátás lehetőségeit, hiszen ezen készítmények befolyásolják a csont gyógyulási folyamatát, így szájsebészeti beavatkozásokat követően súlyos szövődményekhez vezethetnek.

P055_CURAPROX_FB_768x510_2.jpg

A pink fogkefék a mellrák elleni küzdelmet szolgálják

A Curaprox idén pink színű limitált fogkefe-szériával hívja fel a figyelmet a mellrák megelőzés fontosságára és arra, hogy a daganatos betegségek kapcsolatban állnak a szájhigéniával és a szájüreg egészségével. Ennek keretében több országban, így Magyarországon is tevékenyen bekapcsolódnak az emlődaganatok megelőzését és gyógyítását célzó társadalmi célú kezdeményezésekbe, így októberben minden eladott Pink Limited Edition fogkefe kollekció árából egy fogkefe értékét felajánljuk az Egészség Hídja Összefogás a Mellrák Ellen Egyesület javára.

A kommunikációnk legfontosabb célja rávilágítani a rosszindulatú daganatos betegségek és a szájüreg egészségének összefüggéseire. Ha egyetért célkitűzésünkkel, akkor itt megvásárolhatja a Pink Editiont.

SagerDental_PinkEdition_aloldal_1920x650px42.jpg